اگر برای ساختمانمان دوره نماشویی را رعایت نکنیم چه می شود؟

کار در ارتفاع
آگوست 2, 2022
کارابین چیست - نماشویی آریانما
کارابین چیست و چه کاربردی دارد؟
ژانویه 8, 2023
امتیاز ما

دوره نماشویی ساختمان…یک امر ضروری

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر دوره نماشویی ساختمان تان را رعایت نکنید و در زمان مناسب شستشوی نمای خود را انجام ندهید چه مشکلاتی ممکن است برای نمای ساختمان و خود ساختمان پیش بیاید؟ عواقب و عوارض ممکن می تواند تخریب نما، از بین رفتن زیبایی و درخشندگی و موارد دیگر باشد! پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا درباره دوره نماشویی و موارد مرتبط با آن بیشتر بدانید…!

نماشویی چیست؟

نماشویی ساختمان فرآیندی محسوب می شود که طی آن، نماشوکار با استفاده از تجهیزاتش پاک سازی و لایه برداری جرم های ایجاد شده و آلودگی های سطوح نما را انجام می دهند. این کار باعث می شود تا نمای ساختمان ها زیبا تر و جذاب تر به نظر بیایند. البته نماشویی تنها باعث تمیزی و پاکیزگی نما نمی شود. مزایای بسیار دیگری هم برای نماشویی وجود دارد که افراد را مجاب می کند که دوره نماشویی را رعایت نمایند.

از دیگر مزایا نماشویی می توان به افزایش طول عمر نمای ساختمان اشاره کرد. در صورت انجام نماشویی، استحکام نما بالاتر رفته و با کاهش نفوذ آلودگی به طول عمر نما اضافه می کند.

دوره نماشویی ساختمان چیست؟

به صورت خلاصه می توان گفت دوره نماشویی یعنی بسته به شرایط ساختمان و برخی دیگر موارد هر چند مدت یکبار به نماشویی ساختمان پرداخت. این دوره و فاصله بین هر نماشویی باید طبق نظر کارشناسان و متخصصان نماشویی مشخص شود. برای اطلاع از دوره مناسب زمانی برای نماشویی ساختمان تان با کارشناسان آریانما به وسیله آیکون واتساپ در پایین صفحه ارتباط بگیرد. در اسرع وقت سوالات شما عزیزان پاسخ داده خواهد شد.

نماشویی انواع نما

نمای ساختمان ها انواع مختلفی دارند. بسته به نوع آن، می توان از روش های مختلف شستشوی نما بهره برد. در ادامه مطالب تمامی انواع نما های ساختمانی برای شستشو را آورده ایم و توضیح مختصری درباره هر کدام آورده شده است.

  • نمای سیمانی
  • نمای آجری
  • نمای کامپوزیت
  • نمای سنگی
  • نمای شیشه ای
  • نمای چوبی

 

  • نما های سیمانی:

برای نماشویی نمای ساختمان های سیمانی، بسته به نوع آلودگی و شدت آن، می توان از دستگاه واتر جت استفاده کرد. نما های سیمانی به جهت مقاومت مناسبشان در صورتی که آلودگی نما زیاد باشد، می توانند با سند بلاست و اسید شویی هم شستشو داده شوند.

  • نما های آجری

برای نماشویی نما های آجری، روش سند بلاست یا همان ماسه شویی بیشتر استفاده می شود.  ماده ماسه صنعتی در این روش به سطح پرتاب می شود و باعث از بین بردن انواع آلودگی ها شده و زیبایی نما را دوچندان می کند.

  • نما های کامپوزیتی

نمای کامپوزیتی جزو نما های مدرن و امروزی محسوب می شود. این نوع نما ها زیبایی ظاهری ویژه ای دارد و در بین دیگر نما های ساختمانی، جلوه خاصی را نشان می دهد. اما به همان نسبت هم، نیاز به مراقبت بیشتری دارد. چون این نما بسیار آلودگی را به خود جذب می کند. پس اهمیت نماشویی نماهای کامپوزیتی از نما های دیگر بیشتر است.

روش پیشنهادی اولیه اکثر کارشناسان، روش شستشوی عادی با ابر و طی (تی) و اسکاچ (اسکاج) و مواد شوینده می باشد. چون کمترین هزینه را خواهد داشت. اما در نما هایی که مدت طولانی تری است که نماشویی برای شان انجام نشده است، نمی توان تنها به نماشویی با ابر و طی و … اکتفا کرد. در این حالت از ماسه صنعتی (سیلیس) و روش سند بلاست استفاده می کنند. با توجه به حساسیت این نوع نما ها، نیاز است که شخصی که نماشویی را انجام می دهد، خبره باشد.

  • نما های سنگی

نما های سنگی، به دلیل مقاومت مناسبی که دارند، می توان گفت انعطاف بالایی در روش های نماشویی دارند. امروزه نما های بسیاری از خانه ها به دلیل مزایایی که نما سنگی دارد، اعم از طول عمر بالا و عایق دما و آلودگی بودن، از سنگ ساخته می شود.

برای نما شویی نما های سنگی، در صورتی که آلودگی کم باشد، با روش واتر جت و فشار آب که کمترین هزینه را برای شما خواهد داشت، نماشویی انجام می شود. اما در صورتی که مقاومت سنگ خوب باشد، مانند سنگ های تراورتن اصفهان و حجم آلودگی و مقدار آن زیاد باشد، می توان به روش ها خشن تر مانند سند بلاست یا ماسه شویی هم مراجعه کرد. البته در صورتی که با روش اول طبق نظر کارشناس نتیجه ای مناسب حاصل نشود به سراغ روش دوم می رویم. در صورتی که آلودگی ها از نوع چربی و دوده های غلیظ باشد، می توان با استفاده از اسید هم نماشویی را انجام داد چون نما های سنگی مقاومت مناسبی دارند.

  • نما های شیشه ای

نما های شیشه ای، یکی از نما هایی هستند که انجام کار نما شویی برای آنها، بسیار مهم است و در صورت داشتن آلودگی، جلوه بسیار نا مناسبی خواهند داشت. در کل نما های شیشه ای بسیار زودتر از بقیه نما ها، آلوده و کثیف می شوند.

در مورد شیوه نماشویی نما های شیشه ای، متخصص و کارشناس بسته به حجم آلودگی، روش های مختلفی را پیشنهاد می دهد. در گام اول، اگر حجم آلودگی کم بود، با واتر جت و فشار آب، نتیجه مناسب گرفته خواهد شد و مناسب آلودگی های کم است. اما در صورتی که دوره نما شویی شیشه رعایت نشده باشد و یا تحت تاثیر گرد و غبار و آلودگی هوای شدید قرار گرفته باشد، کارشناس روش دیگری را پیشنهاد می دهد. در این حالت ابتدا با واتر جت 250 بار، گرد و غبار تا حدودی گرفته می شود و در دفعه دوم، با استفاده از طی و ابرو اسکاج و مواد شوینده متداول، اعم از جامد و مایع، سطح شیشه شستشو می شود و تمامی جرم و آلودگی به وجود آمده آن از بین می رود.

  • نما های چوبی

نما های چوبی، آخرین نوع نمایی است که بررسی می کنیم. نمای چوبی دارای حساسیت بالایی است. در واقع به دلیل همین حساسیت، باید در شستشوی آن دقت فراوانی کرد. و از همه مهم تر اینکه شستشوی آن را به افراد خبره و با سابقه سپرد.

در نماشویی نما های چوبی با استفاده از دستگاه واتر جت 25 بار، سطح چوب شسته می شود و پس از آن یکسری مواد نگه دارنده و عایق به سطح چوب برای محافظت افزوده شود. بعضی افراد درخواست استفاده از مواد نانو عایق را می کنند و این مواد باعث طول عمر بیشتر نما و طولانی شدن مدت پاکیزگی آن می شود.

 

*** حتما دوره نماشویی ساختمان خود را رعایت نمایید.

چالش های نماشویی

  • یکی از چالش های مربوط به این حیطه، انتخاب فصل مناسب برای تمیز کردن نمای ساختمان است. معمولا نماشویی در تمامی فصول انجام می شود ولی معمولا اجرای آن در فصول گرم سال که بارندگی وجود ندارد یا کمتر است و شرایط آب و هوایی مساعد تر است، نماشویی بهتر است.
  • چالش دیگر محل قرارگیری ساختمان است. گاهی ساختمان به نحوی طراحی و ساخته شده است که روش های دسترسی به آن با محدودیت هایی مواجه است. بعضی از ساختمان ها به خاطر برآمدگی پشت بام و هم سطح نبودن با سطح نما، امکان استفاده از روش دسترسی  با طناب برای آن وجود ندارد.  در برخی موارد به علت مسطح نبود زمین امکان استفاده از بالابر های معمولی وجود ندارد و نیاز به انواع دیگر بالابر است. گاهی ساختمان به نحوی است که تنها می توان با یک روش خاص به نمای آن دسترسی پیدا کرد که نیازمند تخصص است.
  • در هنگام استفاده از واترجت در نماشویی ساختمان، ممکن است آب از درز در ها و پنجره ها وارد ساختمان شود و مشکلاتی را به وجود بیاورد. بنابراین بهتر است قبل از شروع کار تا حد امکان درز های نما را بپوشانید تا خسارتی ایجاد نشود.
  • استفاده از متریال نماشویی باید متناسب با جنس نما باشد، برای مثال اگر نمای ساختمان از جنس شیشه است استفاده از طی و ابر و مواد مخصوص شیشه برای نماشویی آن مناسب است یا اگر نمای ساختمان نیازبه اسید شویی دارد باید مقدار اسیدی که با آب ترکیب می شود کاملا به اندازه باشد که هم نما تمیز شود و هم آسیبی به آن نرسد.

 

مطلب آخر….

در کنار فعالیت نماشویی در حوزه کار در ارتفاع، دیگر خدمات مرتبط نما با راپل هم توسط مجموعه آریانما مانند رنگ نما و پیچ و رولپلاک نما انجام می شود و شما عزیزان می توانید برای انجام این خدمات روی ما حساب کنید.

تماس با ما